Katarzyna Tutkowska – Sprawdzony Podolog Żukowo

Wrastające paznokcie

Wrastające paznokcie są przypadłością, która charakteryzuje się wrastaniem bocznej krawędzi paznokcia pod skórę, niesie to za sobą uczucie dyskomfortu. Dolegliwość ta dotyka najczęściej paznokci u stóp, a konkretnie dużego palca, ponieważ paznokieć u dużego palca jest najtwardszy i najmocniej wbija się w skórę.

Z czasem możemy odczuwać ból, który uniemożliwia chodzenie i towarzyszący mu stan zapalny i ropnie. Szybka reakcja pomaga uniknąć chirurgicznej korekcji, dlatego warto wiedzieć jak zapobiegać wrastaniu się paznokci. Mogą pojawić się również wrastające paznokcie u ręki.

Przyczyny wrastających paznokci

Przyczyną wrastania paznokci mogą być pewne wrodzone skłonności, uraz spowodowany przez nieodpowiednie obuwie (za ciasne, za luźne, na wysokim obcasie) lub niewłaściwe obcinanie paznokci (nadmierne wycinanie jego bocznych brzegów, obcięcie zbyt krótko), oraz: skaleczenie w trakcie wycinania skórek,  brudu pod paznokciami przy pomocy ostrych narzędzi (np. nożyczek), przytrzaśnięcie lub inne uszkodzenie paznokcia, grzybica, predyspozycje do wrastania się paznokcia, długie palce u stóp,  deformacja stóp, paznokcie rurkowate, haluksy, szeroka i zgięta ku dołowi płytka paznokcia, palce młotowate, wady postawy, płaskostopie, nieprawidłowa motoryka chodu.

Inną, często pomijaną przyczyną wrastania paznokci są uwarunkowania genetyczne. Jeżeli w Twojej rodzinie, szczególnie dziadkowie, bądź rodzice zmagali się z tym problemem istnieje duże prawdopodobieństwo, że Ty również będziesz mieć problem z wrastającymi paznokciami.

Osoby, które uprawiają sport, zwłaszcza piłkę nożną, kickboxing czy balet, są bardzo podatne na wrastające paznokcie. Spowodowane jest to faktem, iż w ich przypadku wielokrotne kopnięcie piłki lub wywieranie nacisku na stopy przez długi czas, może spowodować uszkodzenie paznokcia i zwiększyć ryzyko wrastania paznokci.

Ponadto, osoby otyłe i zmagające się z nadwagą częściej, niż osoby o normalnej postawie ciała zmagają się z wrastającymi paznokciami, dotyczy to również kobiet w ciąży, które zwiększają swoją masę ciała. Wpływa na to biomechanika stopy – wówczas, gdy następuje szybki przyrost masy ciała, wały paznokciowe wbijają się i dociskają.

Wrastający paznokieć u dziecka

Wrastający paznokieć u dzieci to dość powszechny i bolący problem. Wrastanie paznokcia u dzieci spowodowane jest przede wszystkim ich złym obcinaniem, początkowo przez samych rodziców, a potem przez dzieci. Wrastający paznokieć u niemowlaka jest tak samo częstym problemem. Rodzice na ogół obcinają niemowlętom paznokcie „na okrągło” i bardzo krótko, aby się nie podrapały i nie zahaczały o ubranka. Takie obcinanie może prowadzić do wrastania, gdyż skóra wokół wału paznokciowego nachodzi na miejsce, gdzie powinien rosnąć paznokieć.

Do kogo  udać się  kiedy leczenie domowe nie wystarczyło?

Chociaż wielu lekarzy, w tym lekarze rodzinni, pediatrzy, dermatolodzy mogą leczyć wrastające paznokcie, jednak to podoldg (specjaliści od stóp) jest  wykwalifikowany do zajmowania się tym schorzeniem. Gabinet podologiczny wyposażony jest w niezbędne narzędzia do wykonywania zabiegów w obrębie wrastających paznokci.

Metody leczenia  wrastających paznokci

Jedną z najskuteczniejszych metod leczenia wrastających paznokci jest założenie   klamry na wrastające paznokcie (tzw. ortonyksyjne) – ich zadaniem, jest przywrócenie prawidłowego kształtu i kierunku wrastania paznokcia. Poprzez działanie odpowiednich sił na brzegi paznokcia, „wyciąga” paznokieć z wału paznokciowego przynosząc natychmiastową ulgę po jej założeniu. Wyróżnia się następujące klamry:

Wrastający paznokieć – powikłania

Niewyleczony wrastający paznokieć, a zwłaszcza bytująca tam infekcja może spowodować poważne konsekwencje zdrowotne. Powikłania mogą być szczególnie niebezpieczne dla osób, które są cukrzykami, gdyż sama choroba powoduje słaby przepływ krwi i uszkodzenie nerwów w stopach.

Infekcja może prowadzić do głębokciaszej infekcji tkanek, która z kolei może prowadzić do infekcji kości. Powikłania mogą obejmować bliznowacenie otaczającej skóry i granic, a także pogrubione, zdeformowane paznokcie oraz grzybice paznokcia. Czasami na fałdzie paznokcia pojawia się powiększenie tkanki miękkiej, która łatwo krwawi i drenuje.

zadaj pytanie lub umów się na wizytę Skontaktuj się ze mną telefonicznie lub wypełnij formularz