Katarzyna Tutkowska – Sprawdzony Podolog Żukowo

Modzele na stopach

Modzele to odciski spowodowane przez permanentny nacisk lub tarcie powierzchni skóry. Zazwyczaj nie powodują większego dyskomfortu, jednak nieleczone mogą spowodować ogromny ból i z czasem doprowadzić do stanu zapalnego. Nacisk ten powoduje, że skóra obumiera i wytwarza warstwę rogową naskórka, która nie ulega złuszczeniu, tylko narasta, tworząc grubą i twardą warstwę ochronną. Na modzele powinny zwrócić szczególną uwagę także osoby zmagające się z cukrzycą i chorobami układu krążenia. Jak zapobiegać modzelom i co zrobić, jeśli już je masz.

Jak wyglądają modzele?

Modzele to szare lub żółte wybrzuszenia, które są mniej wrażliwe na dotyk niż otaczająca je zaczerwieniona skóra. Tego typu odciski tworzą się głównie na dłoniach i stopach, choć mogą powstawać także na kolanach czy łokciach.

Przyczyny powstawania modzeli.

Ciasne buty, które powodują ucisk. Buty na wysokim obcasie, które uciskają przednią część stopy.

Luźne buty, które mogą powodować otarcia. Buty z cienką podeszwą, w których tworzy się większy nacisk na stopę, niż w butach o grubszej podeszwie. Noszenie butów bez skarpetek oraz  chodzenie bez obuwia. Modzele tworzą się także w wyniku nieleczenia reumatoidalnego zapalenia stawów. Mogą być również wynikiem zaburzeń chodu (np. płaskostopia poprzecznego) lub struktury kostnej (np. ostrogi piętowej – mała narośl kostna, która tworzy się wzdłuż stawów

zadaj pytanie lub umów się na wizytę Skontaktuj się ze mną telefonicznie lub wypełnij formularz